Belysning är nog världens mest vanliga problem för oss traktorägare. Trots att jag funderat kring detta under många år så har jag aldrig förstått varför situationen ser ut som den gör med belysningen. Det är regel snarare än undantag att montera på arbetslampor på maskinen för att man ens ska kunna se något när man arbetar. Men jag har behov att också se på långt håll då jag kör med maskinen på allmän väg mellan gårdarna och då vill man också ha en bra längd på ljuset. I en sådan situation är det bäst att komplettera med runda extraljus led som sprider ljuset flera hundra meter och gör att man hinner upptäcka faror längst vägen. Det finns ingen nackdel med att montera extraljus på fordonet förutom den ekonomiska biten, det kostar en del att montera många lampor och sedan är det viktigt att man också håller koll på energiförbrukningen. Elsystemet på Valtran är inget att hurra över direkt. Jag använder rätt många fordonslampor på en och samma gång, och sedan har jag monterat blixtljus på taket som används vid specifika arbetsuppdrag. Det som räddar mig ofta är att jag kan slå på och stänga av extraljusen när jag inte har behov av dom i själva stunden och när dom är påslagna så är oftast arbetsljusev avslagna och tvärtom.
En sida om traktorer och maskiner
Traktorer och stora fordon är vad som gäller i mitt liv. Är du också intresserad av stora maskiner som gör en massa oljud av sig? Då har du kommit rätt. Det här är ingen renodlad traktor blogg men det kommer att skrivas en hel del om olika traktor modeller som jag haft möjlighet att köra genom åren. Jag besöker årligen Horni Ujezd men i år blev det inget vilket var lite snopet. Nästa år tänkte jag arrangera en resa till traktor showen och jag hoppas att några av mina kära läsare väljer att hänga på!